jueves, 8 de enero de 2009

LA REFORMA DE L'ADMINISTRACIO


La Reforma de l’Administració:

Aquestes festes de Nadal m’ha donat l’oportunitat de comprovar el nivell al que ha arribat la reforma de l’Administració que d’una manera o d’altra es van incloure en els seus programes per totes les forces polítiques per l’any 1978 i següents.

El passat 23 de desembre, dia hàbil, qualsevol ciutadà que hagués volgut presentar un simple escrit al Registre de la Tresoreria de la Seguretat Social, era adreçat a la secció corresponent, amb l’excusa que el registre ja no existia, amb el consegüent perjudici de molèsties i pèrdues de temps que això representa.

Per altra banda, els dies 24 i 31 de desembre, dies hàbils per a qualsevol contribuent productor, no ho ha estat per a l’Administració Pública en qualsevol dels seus nivells.
Es trobava tancada o sota mínims, i si es volia realitzar qualsevol gestió, hagué de deixar-la per a altra ocasió, i la frase tant criticada en temps de nefasta memòria “vuelva Vd mañana”, tornava a ser pronunciada pel funcionari de torn.

La normativa existent, no preveu aquests dies com inhàbils, encara que sigui únicament a efectes administratius. Això vol dir que són comptabilitzats a l’efecte de terminis per a presentacions d’escrits o prescripcions relatius a drets i obligacions del ciutadà, i si va coincidir que qualsevol d’aquests dies finalitzava el termini i no s’estava al cas, probablement a més podria perdre el seu dret o fins i tot tenir una sanció.

En definitiva, al dia d’avui, es vulnera els articles 35 i 38 de la llei 30/1992, sobre drets dels ciutadans amb relació a l’Administració.

Donada aquesta situació es imprescindible regularitzar aquestes incidències, ja que no existeix en la normativa actual, la consideració d’inhàbils a aquests dies atípics. Sembla ser que això si es tingut en compte en l’Administració de Justícia, que inclou també el mes d’agost, com inhàbil pel període de vacances.

Certament, es que en l’Administració s’ha produït un gran avanç, referent al control, gestió i atenció al públic, més de lo primer que de l’últim, i amb això consisteix la meva observació. Les noves tecnologies, i en concret les telemàtiques, redueïxen la gestió en l’administració i incrementen el control. Però aquest avantatge no vá en sincronització amb l’administrat, que la major part de les vegades, no té els citats mitjans, i és tractat com un expedient més, i no com una persona, i de vegades degut a l’excessiu afany es atabalat fins a extrems humiliants. A través dels mitjans telemàtics, la gestió pública, passa a mans privades; (gestories, assessories, això sí, sense contrapartides i assumint aquestes els costos), amb la qual cosa el servei públic no es tal. És el públic (el ciutadà), el que està al servei de l’administració.

Encara avui, queda molt per fer. És aquesta, la de la Reforma de l’Administració, una assignatura pendent.


Fco. Craviotto
www.craviotto-opinion.com/

No hay comentarios: